Punkt Interwencji Kryzysowej

W dalszej części opisany został zakres działań i obowiązków Punktu Interwencji Kryzysowej

ZASADY I TRYB FUNKCJONOWANIA
PUNKTU INTERWENCJI KRYZYSOWEJ W KOŚCIERZYNIE ZWANE REGULAMINEM

Postanowienia ogólne
§ 1.

Regulamin niniejszy określa szczegółową organizację, obszar działania oraz zakres wykonywanych zadań przez Punkt Interwencji Kryzysowej.

§ 2.

Punkt Interwencji Kryzysowej zwany dalej PIK jest komórką organizacyjną Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie.

§ 3.

PIK realizuje zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie  w zakresie udzielania pomocy rodzinom z problemem przemocy oraz osobom w sytuacjach kryzysowych w rozumieniu:
1) Ustawy o pomocy społecznej,
2) Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
3) Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
4) Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Zadania Punktu Interwencji Kryzysowej

§ 4.


Zadaniami PIK są w szczególności:
1) udzielanie pomocy rodzinom, w których występuje zjawisko przemocy domowej w celu: zapobiegania i przeciwdziałania przemocy domowej, powstrzymywania zjawiska przemocy w rodzinie, zapewnienia bezpieczeństwa, łagodzenia skutków przemocy,
2) udzielanie doraźnej pomocy osobom poszkodowanym w sytuacjach kryzysowych o charakterze nagłym, losowym, wynikającym z dysfunkcji życia rodzinnego w celu: łagodzenia szkód wynikających z sytuacji kryzysu, przeciwdziałaniu przechodzenia sytuacji kryzysowej w stan chroniczny,
3) współdziałanie z pracownikami socjalnymi Ośrodków Pomocy Społecznej w celu diagnozowania, planowania i realizacji pomocy rodzinom z problemem przemocy i osobom w sytuacjach kryzysowych,
4) współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w obszarze pomocy społecznej, wymiaru sprawiedliwości oraz koordynacja działań w kierunku budowy instytucjonalnego systemu wsparcia,
5) prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej dla różnych grup odbiorców, organizowanie konferencji szkoleniowych i spotkań przedstawicieli różnych instytucji i organizacji w celu zaciśnięcia współpracy,
6) wypracowanie form i metod pracy socjalnej oraz stosowanych procedur mających na celu diagnozowanie, planowanie, realizację i ewaluację różnych form pomocy i działań na rzecz klientów PIK,
7) opracowanie i aktualizowanie bazy danych instytucji i organizacji działających w obszarze pomocy osobom potrzebującym,
8) edukacja społeczna (spotkania informacyjno-edukacyjne w terenie),
9) tworzenie i realizacja programów profilaktycznych.

§ 5.


PIK udziela pomocy:
1) mieszkańcom powiatu kościerskiego,
2) przedstawicielom różnych instytucji i organizacji działających na rzecz rozwiązania problemu przemocy domowej w formie szkoleń, konferencji,
3) w zakresie wsparcia specjalistycznego poprzez uczestnictwo w programach edukacyjno-szkoleniowych grupom odbiorców zawodowo stykających się z problemem przemocy domowej w szczególności pracownikom socjalnym, funkcjonariuszom policji, pedagogom, pracownikom służ zdrowia,
4) pomoc udzielana w PIK jest bezpłatna.

Tryb przyjmowania i organizacja Punktu Interwencji Kryzysowej

§ 6.

1. Z pomocy PIK mogą korzystać:
1) osoby skierowane lub zgłoszone przez pracowników socjalnych lub inne instytucje,
2) osoby zgłaszające się same,
2. Korzystanie z pomocy PIK jest dobrowolne.
3. W przypadku zagrożenia zdrowia i życia osób będących klientami, PIK ma prawo i obowiązek podjęcia działania z urzędu nakierowanego na zapewnienie bezpieczeństwa bez konieczności wyrażenia zgody przez osobę w sytuacji zagrożenia,
4. Osoby korzystające z usług PIK mają prawo do składania skarg i wniosków do Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie.
5. Pracą  PIK koordynuje zatrudniony pedagog we współpracy z pracownikiem socjalnym.
6. Praca pozostałych specjalistów wykonywana jest na podstawie umowy o świadczenie usług, do której stosuje się umowę zlecenie zgodnie z ustawą – Kodeks cywilny.
7. Do zadań pedagoga należy koordynowanie pracą specjalistów i zespołów interdyscyplinarnych w celu prawidłowego wykonywania zadań, które są realizowane przede wszystkim przez zespól specjalistów.
8. PIK współpracuje z organizacjami i instytucjami działającymi w obszarze pomocy społecznej.
9. PIK czynny jest codziennie od poniedziałku do piątku przez 8 godzin dziennie. Szczegółowy plan pracy i pełnienia dyżurów w PIK,  ustala Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie w Regulaminie pracy i podaje do publicznej wiadomości.
10. Zakres i czas korzystania z pomocy PIK jest indywidualnie określony dla każdego klienta.

Aktualności

„Akademia integracji 2”

Prywatne Centrum Edukacyjne „MARMOŁOWSKI” s.c. pragnie poinformować, że realizuje projekt „Akademia integracji 2”, który jest skierowany do 140 osób pozostających bez pracy, dotkniętych/zagrożonych ubóstwem i

Czytaj więcej »

Fundacja Iwo-Doradztwo Obywatelskie świadczy pomoc pokrzywdzonym przestępstwem, świadkom przestępstw oraz osób im najbliższych (także dla osób dotkniętych przemocą domową, próbami samobójczymi, dla dzieci potrzebujących wsparcia)

Czytaj więcej »

Organizator Rodzinnej Pieczy Zastępczej
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie informuje, że dnia 02.11.2023 r. jest zamknięte.

Jednocześnie informujemy, że darmowe porady prawne odbywać się będą zgodnie z harmonogramem.

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie

ul. Krasickiego 483-400 Kościerzyna

Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej

tel. 58686 50 05, 785993121

www.pcprkoscierzyna.pl

„Pomoc jednej osobie nie zmieni całego świata, ale może zmienić świat ,dla jednej osoby”

Skip to content