§ 1.
Wstęp
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie zwane w dalszej części Centrum zapewnia obsługę osób ze szczególnymi potrzebami w tym osób z niepełnosprawnością.
- Procedura określa zasady postępowania pracowników Centrum w przypadku kontaktu z osobami ze szczególnymi potrzebami o określa wymogi związane z dostępnością architektoniczną, przestrzenną czy informacyjno-komunikacyjną.
- Ilekroć w dalszej części jest mowa o:
- osobie ze szczególnymi potrzebami – należy przez to rozumieć osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami (wg art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami);
- pracownik pierwszego kontaktu – pracownik Centrum, który został poproszony o pomoc lub informację w zakresie sposobu załatwienia sprawy przez osobę ze szczególnymi potrzebami;
- Centrum – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie przy ulicy Krasickiego.
§ 2
Udogodnienia architektoniczne
- Dostępność budynków Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie zostały opisane w deklaracji dostępności Urzędu.
- Osoby poruszające się na wózku mogą skontaktować się telefonicznie na 58 681-53-94
z Centrum w celu ustalenia osoby kompetentnej do załatwienia sprawy. - Osoby ze szczególnymi potrzebami, w razie potrzeby, uzyskują pomoc od pracowników pierwszego kontaktu – pracowników punktu obsługi klientów. Punkt obsługi klientów się na parterze budynku Centrum.
- Pracownicy pierwszego kontaktu wychodzą z inicjatywą nawiązania kontaktu z osobą ze szczególnymi potrzebami. Dotyczy to szczególnie osób starszych, osób poruszających się z białą laską lub psem przewodnikiem.
- Pracownicy Centrum są gotowi do wypełnienia dokumentów składanych w Centrum przez osobę niewidomą lub niedowidzącą. Po wypełnieniu, pracownik Centrum odczytuje treść opracowanego dokumentu do akceptacji osoby, która go składa.
- Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością. W przypadku kolejki, pracownik Centrum zaprasza osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.
§ 3.
Etapy obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
- Pracownik pierwszego kontaktu przeprowadza wstępną rozmowę z osobą ze szczególnymi potrzebami w celu ustalenia charakteru sprawy, następnie powiadamia odpowiedniego pracownika Centrum.
- Jeżeli istnieją bariery, które uniemożliwiają lub bardzo utrudniają obsługę osoby ze szczególnymi potrzebami na stanowisku pracownika merytorycznego, pracownik ten obsługuje osobę ze szczególnymi potrzebami w wyznaczonym stanowisku lub na parterze budynku Centrum.
- Po zakończeniu obsługi pracownik pierwszego kontaktu, jeżeli zachodzi taka potrzeba, służy pomocą osobie ze szczególnymi potrzebami w opuszczeniu budynku
- Każdy pracownik Centrum niezależnie od ustalonej procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami oraz zajmowanego stanowiska ma obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobie ze szczególnymi potrzebami.
§ 4
Obsługa osób doświadczających trudności w osobistym kontakcie
- Osoby doświadczające trudności z osobistym przybyciem do siedziby Centrum mogą załatwić sprawy za pośrednictwem następujących środków komunikacji:
- telefonicznie na numer: 58-686-50-05
- faksem na numer: 58 681-53-94
- e-puap: /PCPRKOSCIERZYNA/SkrytkaESP
- pocztą elektroniczną na koscierzyna@powiatkoscierski.pl
- listownie na adres: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kościerzynie, ul. Krasickiego 4. 83-400 Kościerzyna
§ 5.
Obsługa osób posiadających trudności w komunikowaniu się
- Osoby posiadające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w Centrum przy pomocy tak zwanej osoby przybranej, którą może zostać każda osoba fizyczna która została wybrana przez osobę uprawnioną i posiada ukończone 16 lat.
- Rolą osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu sprawy w Centrum osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się.
- Osoba uprawniona nie może skorzystać z pomocy osoby przybranej, gdy dane objęte wnioskiem są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje tylko osobie uprawnionej.
- Centrum zapewnia dostęp do usługi wideotłumacza polskiego języka migowego PJM. Osoba głucha może samodzielnie uzyskać potrzebne jej informacje lub załatwić sprawy w urzędzie. Rozmowa pracownika urzędu z osobą głuchą będzie prowadzona w czasie rzeczywistym. Pracownik urzędu połączy się z tłumaczem, a ten na bieżąco będzie porozumiewał się z osobą głuchą i z pracownikiem urzędu.
- usługa jest bezpłatna, dostępna w godzinach 8.00-15.30 i nie wymaga wcześniejszego umawiania. Usługa dostępna jest w punkcie obsługi klienta na parterze Centrum. Stanowisko wyposażone w wideotłumacza jest oznaczone symbolem migających dłoni.
§ 6
Obowiązki pracowników Centrum
- Wszyscy pracownicy Centrum mają obowiązek zapoznać się z zasadami obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
- Za zapewnienie dostępu do Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami a także za jej przestrzeganie, odpowiedzialni jest Dyrektor.
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia 10/2022 z dnia
15.04.2022